Arizona

I tisdags landade vi i Phoenix Arizona efter ca 2 timmars flygtid från Tulsa. Där hade vi förbokat hyrbil så att vi kunde få den direkt efter att vi landat. Hertz hade dock sjabblat till det med bokningarna, så vi och många andra fick vänta i två timmar på vår bil då de ej fanns inne. Vår bil kom aldrig så vi fick kompensation i form av en större bil Mazda med gps och en gratis tankning. Helt ok. Här i Phoenix startar alltså vår road-trip som ska ta oss genom fyra stater ända till Los Angeles. En resa på ca... Vi hade fått lite insidertips från Bill om sevärdheter och fina platser och gjorde därför en omplanering på vår rutt och även om det har blivit lite omvägar så har det definitiv varit värt det. Naturen och landskapet faschinerade oss redan från start och när man tror att det inte kan bli bättre så kommer det ena mer makalösa efter det andra. De här bergiga ökenlandskapet och vidderna är helt otroligt! Att bara färdas på motorvägen här en riktig naturupplevelse i sig. Inte trodde vi att mil efter mil kunde bjuda på sådan variation. Bergen skiftar i fantastiska färger från ljus beige sandsten till intensivt röd orange. Helt plötsligt befinner man sig i enorma skogsområden barrskog eller lövskog eller ängar med gula blommor och så  blir det bergigt igen. Vi har också kört på slingrande serpentinvägar högt uppe i bergen med branta stup på sidorna och hisnande vyer. Man tröttnar helt enkelt aldrig på utsikten. Usa har så otroligt mycket att erbjuda och vi har haft möjligheten att färdas genom så totalt olika landskap då vi startade i tropikerna med fuktig hetta och storstad och for sedan vidare till de stora slätterna som Oklahoma kallas och därefter till bergigt ökenlandskap och senare pulserande storstad. Även vädret och temperaturen har växlat mycket. När vi landade i Phoenix var det 40 grader varmt. Inte förräns vi kom upp på högre höjder har temperaturen legat på mellan 20-30 grader.  Vi har också fått tänka på att ställa om klockan för varje stat vi har passerat. På resan genom Arizona har vi bott på motell och hotell längs vägarna. Alltid bra standard. Det enda vi saknar är svensk frukost (läs hälsosam frukost) som är nästan omöjlig att få tag på här. På vägen har vi passerat Sedona, en by vackert belägen bland bergen och Flaggstaf en mindre stad där vi övernattat. Vi har också besökt grand Canyon national park på bägge sidor, south rim och north rim och tagit massor med foton. En rolig grej är att vi har sett tre av Arizonas endast 50 kondorer! Ja, vi har sett så mycket fint här så det går inte att beskrivas i ord. Bilderna gör inte heller riktigt landskapet rättvisa eftersom det är så mäktigt. Om någon ska besöka USA rekommenderar jag verkligen Arizona!

Så här såg det ut från flyget innan vi landade i Phoenix, Arizona.

Landskapet varierade hela tiden och ett tag var det mycket barrskog. Dessa vägar färdades vi på.

Några timmar senare var vi framme vid Grand Canyon, södra kanten. Mäktigt!

Här vid Coloradofloden stannade vi till ett tag. Här såg vi tre kondorer!
Ni kan se lite av den ena längs ut på klippan.

Vidderna var som sagt oändliga öppna landskap