Italien del 5 - Konsten att njuta











Italien förknippar jag med njutning i alla dess former. Arkitekturen, den underbara maten, det vackra språket. den avlappnade atmosfären. En kväll njöt vi av lokala specialiteter som salami, oliver, soltorkade tomater, ostar. Mums vad gott det var! Vi testade även en massa efterrätter som Tartuffo, olika glassar, semifreddi m.m. En annan trevlig sak är att om man beställer en drink, eller t.ex en juice bjuds det på en massa trevliga tillbehör som t.ex bröd, oliver, chips, kapris, tomater etc, utan att det kostar något extra alls! Hit kan man resa för enbart maten tycker jag! Vad det gäller språket kunde italienarna i Kalabrien i stort sett ingen engelska alls. Menyerna var dock översatta till tyska, då tysk turism har funnits i den här delen av Italien sedan en tid, men med hjälp av kroppsspråk och enkla ord och fraser förstår man oftast till slut varann. Det italienska språket är väldigt vackert. Funderar faktiskt på att ta en liten språkkurs. Vore kul att kunna ett språk som inte som många talar eller hur? Jag kommer defenitivt att besöka landet igen, men då blir det troligen de norra delarna och även Rom skulle vara spännande att se!

P.s. Förresten jag älskar min gula klänning! Därför är den på så många bilder:-)!

Missa inte del 6 om Sicilien imorgon.



Kommentarer
Postat av: Sofia

Mm, jag längtar till italienska delikatesser och solsken =) Du är himla fin i din gula klänning så jag förstår att du gillar den!

2011-09-20 @ 23:04:19
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Karin

Jag skriver ingen info om våra jobb här. Hoppas det är ok:) Typ samma jobb fast ny tjänst:)

2011-09-21 @ 13:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0