Världens godaste äppelsmulpaj!


 
Japp ni läste rätt! Den är alldeles underbar och så enkel att göra! Finessen med just den här pajen och det som skiljer den från andra smulpajer är en perfekt avvägd mängd av flingsalt. För att ni inte ska missa detta, så lägger jag ut receptet här nedan. Vi hade hade för övrigt en riktig njutningskväll igår då jag och en vän lagade en mumsig fläskfilégryta med touch av apelsin. Den var så god att jag borde ge er receptet även på denna, men tyvärr tog jag inga foton på maten, men nästa gång, då blir det bild!
 
Här kommer receptet på pajen.
 
Fyllning: 800 g äpplen, 1 tsk kanel, 2 tsk socker, 1 krm flingsalt, smör till formen
 
Smul: 125 g kallt smör, 2 dl vetemjöl, 1 dl havregryn, 1 1/2 del socker, 1 1/2 tsk flingsalt
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 °C
2. Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt.
3. Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker och flingsalt i en smord pajform, ca 28 cm i diameter.
4. Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20-25 minuter, tills den fått fin färg. Låt svalna något och servera med vispad grädde, vaniljsås eller glass.

Kommentarer
Postat av: G

Kan intyga att den är god :) Tack för i går!

Svar: Tack själv:-)
Turids blogg

2013-02-17 @ 20:29:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0