Vidvinkelzoom

 
I födelsedagspresent fick jag bidrag till ett nytt objektiv. Eftersom jag gärna fotar natur och landskap och vill börja med stads- och arkitekturfoto så lutar det nu åt en vidvinkelzoom. Jag har läst recensioner efter recensioner och när jag i princip hade bestämt mig för ett Sigma 10-20 /3,5 fick jag syn på Canons 10-20 /3,5-4,5 som ser ut att ha fått riktigt bra recensioner med mycket bra skärpa genom hela vidvinkelområdet.
 
Båda är anpassade för kameror med liten sensor, sk APS-C sensor. Men samtidigt läste jag hos Cyberphoto att Canon 10-20/3,5 motsvarar brännvidden 16-35 på en kamera med APS-C sensor. Men då blir det ju inte längre extrem vidvinkel som jag var ute efter. Ska säga er att det är en riktig djungel det här med objektiv när man ej har fullformatskamera. Man måste tänka på faktiskt brännvidd kontra upplevd brännvidd och beräkna brännviddsförlängningen med hjälp av faktor 1,6.
 
Någon med APS-C sensor som har ett skarpt vidvinkelobjektiv att rekommendera?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0