Nyklippt

 
Ja, det är alltså inte jag som är nyklippt utan det är mitt lilla Myrtenträd som fått sig en omgång med saxen. Den här växten är inte helt lätt att hålla vid liv och jag var nära att ge upp hoppet om den stackarn i vintras då den tappat mer än hälften av alla sina blad och dessutom drabbats av någon sorts löss, antagligen ullöss. Efter flera upprepade behandlingar som skulle få bort lössen från myrten, vilka alldrig tycktes vilja försvinna så ställde jag ut trädet och krukan i trädgården. Här har den nu stått sedan i maj i både ur och skur och nu börjar den se riktigt fin ut, har fått många nya blad och blivit klippt hela två gånger. Frågan är om den kommer att klara sig när vintern, mörkret och den torra luften inomhus kommer. En enda uttorkning och den kan tappa alla bladen. Det gäller verkligen att inte glömma någon vattning.
 
Hur gör ni? Har ni någon myrten som ni lyckats hålla liv i år efter år?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0