Köpa frystorkat?

 
Jag letar med ljus och lykta efter frystorkade hallon och jordgubbar. Har letat i varenda tänkbar butik i Göteborg med omnejd. Det ryktades om att Ica Focus, Saluhallen och Ica Maxi i Kungälv hade dessa delikatesser, men icke. Har också kikat i krydd- och tebutiker i bl.a. Haga. Till slut fick det bli en beställning från Low carb shop på nätet. Där kostar 100 gram 65-70 kr med fraktpris 50 kr utöver det. Inte billigt med andra ord.
 
Hoppas nu på att någon av er läsare skulle kunna hjälpa mig. Känner ni till någon butik i närheten av Göteborg som säljer dessa?
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Ingen aning. Måste de vara frystorkade? Vad ska du ha dem till? Jag har ägnat mig åt att torka mat (bland annat bär) i egen ugn inför fjällturer. På bakplåtspapper, 50 grader, ugnsluckan lite på glänt, tills allt är snustorrt. Hur lång tid det behöver stå beror på hur blöt/fet matvaran är.

Svar: Hej Linn! Tack för din kommentar. jag tänkte ha de frystorkade bären till Granola och Musli, tror det är så de kallas de som brukar finnas i muslipaketen, fast då är det oftast bara smulor av bären. Man kanske kan torka egna som du säger. Men så här års har man ju främst tillgång till frysta bär, det blir väl för blött kan jag tänka?
Turids blogg

2013-10-17 @ 17:09:16
URL: http://lyckoland.blogg.se/
Postat av: Linn

Funderar på hur jag har gjort... Jo, jag har kört med frysta bär. Tina långsamt i kylen och kör sedan in dem i ugnen. Vet dock inte hur processen skiljer sig från frystorkat eller hur det skiljer sig åt rent näringsmässigt. Vet inte heller om det skiljer sig åt smakmässigt? Mina torkade bär har i alla fall smakat bra på fjällturen, men då smakar ju å andra sidan det mesta bra :-)

Jag har lärt mig på den här bloggen: http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/om-vandrarmat.html

På just den här sidan beskrivs grunderna och hur hon gör med jordgubbar. Länk också till "osmotisk förbehandling", vilket jag själv aldrig testat.

Svar: Tack så mycket, jag ska kika in där. Kanske testar att torka själv någon dag då. Har sett flera som gjorde det med färska jordgubbar och det verkade bli riktigt bra, men tog rejält med tid på sig att torka.
Turids blogg

2013-10-17 @ 23:32:58
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0