Dahlior



Dagen startade med ett besök på Garden Center i Mölnlycke, där hänger jag gärna och ofta såhär års. Älskar att ha gott om tid på mig och kunna flanera runt länge och väl för att planera, inspireras och insupa våren. Hade väl ingen direkt inköpslista förutom lecakulor och några panseér att ha på trappen. Hem kom jag dock med både det ena och det andra. Här på bild har ni triss i rosa dahlior. Hittade några lägre sorter att ha i kruka eller ampel. Älskar att de är stora och färgstarka och tar plats i trädgården, då syns dom även på håll vilket jag tycker är roligt. Dessa blommor kommer i en mängd former och färger så att alla kan hitta sin favorit.

Dahliorna är knölar som sätts i jorden först när nattfrosten är helt över. Detta är jätteviktigt, då dessa blommor är väldigt frostkänsliga. Likaså tar man upp knölarna ur jorden när det blommat färdigt och första frosten kommer. Då ska de förvaras inomhus, gärna mörkt och svalt och torrt i t.ex en kruka eller låda fyllt med torv. Där ligger de sedan i väntan på en ny sommar. Då är de bara att plantera ut dem igen. I källaren förvarar jag mina förra säsongens Dahlior. Det ska bli spännande att se hur de har klarat vintern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0