Vi har blivit med träd

Ett plommonträd har vi planterat längst ned i trädgården. Det blev en perfekt plats och det ska bli så kul att följa utvecklingen och se hur mycket det har växt till nästa år. Sorten vi valde heter Opal och lär vara riktigt god och söt.

Stackars J grävde och kämpade i den plötsliga värmen som uppstod häromdagen, men bra blev det ju till slut. Enligt konstens alla regler har vi också stagat upp den och täckt stammen med gnagskydd. Nu hoppas vi att inte älgarna äter upp grenarna i höst bara. Ska bli spännande att se om det kanske dyker upp ett plommon redan nästa höst, men troligtvis blir det till att vänta ett tag.

Hembakt på gårdsbutiken

Detta åt vi i trädgårdscafeét på Sammels Gårdsbutik. Allt är hembakat och frukt och bär kommer från de egna odlingarna. I mitt förra inlägg kan ni läsa mer om Sammels Gårdsbutik som säljer bland annat frukt och bär.

Söndagsutflykt Sammels Gårdsbutik

I söndags besökte vi Sammels Gårdscafé & butik i Bertshult utanför Landvetter med J och några vänner. Så mysigt och trevligt det var där. Endast giftfria grönsaker och frukter. Caféet serverade förstås hembakt från egen skörd i trädgården. Hit återvänder vi gärna. Man handlar försåts efter säsong och utbudet ser därför olika ut för var dag. Inväntar nu att hösthallonen ska mogna. Gott gott!

Tips! Om ni besöker Sammels kan ni också passa på att göra ett besök på Peter Korns Trädgård som ligger i närheten, endast några kilometer därifrån. Där kan man gå på visning eller kika runt själv, det gjorde vi.

Alicante/Denia - Part four

En otroligt pittoresk och charmig liten stad hamnade vi i efter 2,5 timmars tågresa från Alicante. Denia heter den. Pastellfärgade hus och mysiga gränder överallt i de gamla stadsdelarna. Här hade vi gärna kunnat stanna längre om resan dit bara varit lite kortare. Även själva tågresan var en upplevelse i sig då vi passerade både landsbygd med odlingar, partystaden Benidorm med sina skyskrapor och mängder av små samhällen. Varmt var det som bara den denna dag.

Alicante - Part three

Lite bilder från Gamla Stan i Alicante. Tog inte så många bilder just här då vi besökte en annan liten charmig gammal stad längre bort. Mer om den imorgon. Älskade dessa varma och sköna kvällar när vi kunde sitta ute och äta. All mat förresten var superb. Vi åt på några riktigt bra och genuina tapasrestauranger, där vi i stort sett var de enda utlänningarna. Det är sällan personalen kan någon engelska, så man får hoppas på det bästa när man beställer. Men det var som sagt alltid gott:-).

Om man gillar kokos

Idag testade jag att göra kokosgröt för första gången och det blev ju hur gott som helst. Nyttigt och mättande med enbart naturliga ingredienser och fritt från gluten. Här kommer receptet.

En portion

2 ägg
1 dl kokosgrädde
1 msk kokosmjöl
1 krm vaniljpulver
1 gnutta salt

Blanda och låt koka på svag värme tills den tjocknar. Garnera sedan med frukt, bär, nötter och frön. Jag tog hallon, linfrön, solroskärnor och kokoschips. Servera ihop med kokosgrädde eller mjölk.

Alicante - Part two

Långa breda stränder, mysiga gränder i Gamla Stan, utflykter och underbart god mat. Det har vår vecka bestått av i Spanien. Här finns det mesta man behöver och dessutom en hel del bra shopping med bland annat de stora kedjorna Zara, Mango och H&M. Jag hade kanske föredragit att åka en lite svalare period, men å andra sidan slapp vi ju en del av regnet här hemma och man vill ju såklart ha sol på sin semester. Någon av er som varit i Alicante?

Alicante - part one

Efter en vecka med sol och 34 grader varmt är vi nu hemma i Göteborg igen. Först ut bland veckans foton är från den superhärliga palmesplanaden med det vackra marmorgolvet. Det var en av de saker som jag gillade bäst med Alicante och det fanns ytterligare en esplanad med marmorgolv i form av fiskar. Fint! Älskar också att ljuset silar igenom palmbladen samtidigt som man får en behaglig och välbehövlig skugga. Här åt vi många glassar. Mintchoklad och Dulce de leche. Mums!

Vacay breakfast

Idag startar vi dagen såhär med banan- och blåbärsscones gjord på mandel- och kokosmjöl samt ägg. Kusmi-te inhandlades i Alicante och det smakar underbart. Idag har jag en lång to-do-lista. Till att börja med blir det redigering av bilderna från resan, sedan lite annat fix som avslutas med städning och träning. Jag återkommer här på bloggen ikväll.

Ett regnigt mottagande

Vi har haft en varm och solig vecka i Spanien. I förmiddags anlände vi till flygplatsen och möttes av regn och blåst som nu under eftermiddagen har övergått i mullrande åska och blixtar. Väl hemma ser jag att de fina blommorna har ramlat av. Är det redan höst måntro? Två veckor kvar av semestern nu så jag hoppas på några sköna och soliga dagar att tillbringa i trädgården. Till att börja med får det bli en del pysslande inomhus. Lägger upp bilder från vår resa under veckan. Kika in imorgon vetja:-).

Hej från Alicante

Semestern har börjat, examensarbetet är inlämnat. Nu njuter vi av en vecka i sol och värme i kuststaden Alicante. Har promenerat längs den fina palmkantade esplanaden, ätit gott, badat och bränt mig i solen. Snart ska vi ta oss till gamla stan för där ryktas det att den bästa glassen finns. Ikväll blir det tapas:-).

Mot nya äventyr

Packat & klart. Vad mycket enklare det blir att sätta ihop outfits med en enhetlig färgskala av endast några få färger. Vitt och svart som bas. Rött, grått och beige som accent. Nu är jag redo för allt! Älskar mina randiga vida byxor från Zara och min nya overknee kjol från Lindex. Kanske bjuder på någon outfitbild vid tillfälle.

Today

En del av min dag innebar skönt häng i trädgården med boken med den passande titeln Augustiresan. Har också hunnit med gräsklippning, trädgårdsstädning och rensning av garderoben. Hela tre kassar rensade jag ut som tog onödig plats och kan gå till bättre behövande. Avslutade kvällen med grillning och nu filmtajm, Railway man. Har ni sett den?

Hälsosam pasta

Eftersom jag gärna undviker pasta och annan kolhydratrik mat till vardags blev jag glad när J kom hem med dessa spännande påsar. Fettucine gjord på vita och gröna sojabönor och spaghetti gjord på svarta bönor. Helt fritt från vetemjöl, högt proteinvärde och dessutom ekologiskt.

Jag svängde snabbt ihop en favoriträtt med lax, creme fraiche och lime av sojapastan. Den gjorde jag ofta förr. Måste säga att de blev bättre än förväntat både vad det gäller smak och konsistens. Det är ingen budgetpasta, men när suget slår till kan man gott unna sig dessa nyttigheter. Förpackningarna köptes på Bra Mat i Göteborg.

Helgen

Underbara värme. Jag njuter varje dag och speciellt på helgen när vi är lediga tillsammans. Denna helg hade vi besök av J:s pappa som kom hit i den största husbilen jag sett, rena lyxvarianten. Vi gjorde en utflykt med den längs Retrovägen, ett retroprojekt på väg 190 mot Sollebrunn. Första stoppet blev Gräfsnäs där vi tog oss tillbaka till 30-talet genom en tur med ångloket till Anten, därefter en lunch i Slottsparken, besök på ett lanthandelsmuseum och en gammal mack med tillhörande veteranbilar i Sollebrunn. Vi avslutade med trevlig fika i Brobacka kaffestuga. Hoppas solen blir kvar ett tag till, för snart vankas semester äntligen!:-)